Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brumle, en fin liten bil har fått nytt vognkort i dag.

Der står det ingenting om hengervekter, betyr det at jeg ikke kan trekke henger, eller er det noen grunnleggende regler jeg ikke vet om?

Spørsmål to. Brumle er lovlig ombygget til V8 med ditto bremser, hva er prosedyren for å få ført inn høyere vekt enn en 88 hadde opprinnelig. (Hva nå det var?) Han veier 1465 kg i følge vognkortet, lovlig maks 2050 kg.

Skrevet

Spurte tilsynet om detta angående en hilux jeg hadde og fikk til svar at hvis det ikke sto noe så var det 90% av tillatt totalvekt,om reglene har blit endra etter det vet jg ikke

Skrevet

og til meg sa tilsynet at kontrollørene ville ta utg.pkt. i 100% av bilens tillatte totalvekt som en tommelfingelregel. flott de er enige:)

Skrevet

OK, det var ikke så verst det. En 90 kan jo trekke 3500 kg, den veier omtrent det samme, har mindre motor og omtrent samme utveksling og bremser som Brumle.

Er det så enkelt som å skrive et brev og forklare saken, og få et vognkort med nye vekter innskrevet, eller vil de da kreve bilen vist for dem og også starte pirkingen i hjulstørrelser og delvis uoriginale frontale systemer...

Skrevet

Maks hengervekt står angitt på idskiltet på torpedoveggen. På din bil tror jeg det er 2000kg. Det bør ikke by på problemer å be statens vegvesen kopiere sifrene fra id-skiltet til vognkortet.

Eivind

Skrevet
3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg.

Saksa fra http://www.lovdata.com/for/sf/sd/td-19941004-0918-010.html

Så hvis tilsynet finner ut at det er terrengående kjøretøy så kan du nok få oppjustert den hvis ikke så må du følge skiltet

Skrevet

Det normale, når det ikke står noe noe sted er 100% av bilens egenvekt.

Skrevet

Mange takk! Da kan jeg dra den lille hengeren, hvis jeg skulle prøve å få 1,5 gangeren inn i vognkortet, er det bare en søknad eller er det visning og kontroll av bremser, hengerfeste etc?

Skrevet

Min Exmil kan dra 2-tonn, dvs 20kg over egenvekt, og 1060kg under totalvekt. Selvsagt hadde 3,5tonn vært OK, men å dra dette med en 2,25 - mulig totalvekt på 6,5 tonn? Tror ikke det er en god ide.

Skrevet
Min Exmil kan dra 2-tonn, dvs 20kg over egenvekt, og 1060kg under totalvekt. Selvsagt hadde 3,5tonn vært OK, men å dra dette med en 2,25 - mulig totalvekt på 6,5 tonn? Tror ikke det er en god ide.

Har kjørt ca 30-40 mil med 3 tonns på henger på pickupen med sliten 2.25D og det gikk ikke fort akkurat :P

Skrevet

Men har man det egentlig så travelt?

2,25d i andre gir er bedre enn fransk hermetikk i femte gir.....

Skrevet

Er det ikke vekt og type girkasse som er viktigst for typegodekjenningen, dvs evnen til f.eks. en bakkestart med full henger.

Motor? Det gir jo bare fart, og vi vet jo alle hva fart fører til.

Skrevet

Kravet dreier seg om at bilen skal kunne ta løs, stoppe, ta løs og stopp osv. et visst antall ganger opp til en viss hastighet innenfor et visst antall meter eller sekunder.

Biler med lavserie vil typisk få lov til å trekke 1,5ggr sin tillatte totalvekt begrenset oppad til 3,5 tonn....

MEN; på noen biler (eksempelvis seriebiler) er maks hengervekt oppgitt. Også hengerkroken skal ha maks vekt angitt. Har du lest på den lille blikkplata foran girstanga, Anders?

Skrevet

Nix, jeg regner alle slike ting som brukerveiledninger. Behøver jeg si mer?

Med et vekt/hk forhold på ca 10, noe som er i øvre del av LR-klassen, burde Brumle kunne oppgraderes til 3500 kg. Bremsene står også i forhold til hk, var et krav ved oppgradering til lovlig V8.

Jeg har nemlig tilgang til denne snasne hengeren som jeg dro Brumle på til Rena, med fireveis hydraulisk tipp, kjøreramper etc. Men den krever lovlig totalvekt på 3500 kg og jeg vil gjerne oppgradere.

Men hvis det medfører nærkontakt med Risløkka (ref forrige episode der) så betakker jeg meg. Livet er alt for kort til å stå i kontrollkøen på Risløkka!

Skrevet (endret)

De er mer samarbeidsvillige i Drøbak.

Endret av EHS
Skrevet

Mener jeg har en kopi av noen papirer for alt ifra 80" og til ganske ny Defender.

Alle har 3500kg med brems men seriebiler har kun 500 kg ubremset.

Og ja papiret er fra LRKetil

Skrevet (endret)

Jeg har også et ettellerannet sted...det kommer fra UK. Jeg er stygt redd for at det befinner seg ca veldig langt herifra (Norge) :(

Edit: Jeg fant det! Det var visst fra DK, og ikke UK.

Det bekrefter at alle modeller fra 80" til RRC og Disco (1?) har tillatt hengervekt på 3500 bremset. Spør meg så sender jeg på mail.

Endret av @le
Skrevet
Brumle, en fin liten bil har fått nytt vognkort i dag.

B)

Han veier 1465 kg i følge vognkortet, lovlig maks 2050 kg.

Den vekta er med støpejernsmotor og series gearkasser +++.. Brumle er nok adskillig 'lettere på foten' nå.

Skrevet

Det er bryet verd å ta en diskusjon for å optimalisere lovlig hengervekt, slik at man kan få med litt når det (en sjelden gang) er nødvendig. Det er ikke rare lasset som skal til før man passerer 2 tonn.

De siste dagene har f.eks. Il Tomate fått jobbe litt for maten.

I dag kjørte vi 1,6 tonn våte huntonittplater på henger med egenvekt 700 kg:

med_gallery_2443_9_46969.jpg

Lørdag kjørte vi 350 løpemeter 2"x6" justert + 6-700 kg Haki fra Hønefoss til Horten med samme ekvipasje. Da tenker jeg vi begynte å nærme oss maks lovlig vekt.

Mvh Terje K.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...