JokerS30 Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 (endret) Mange som meg, har ønske om å eie eget MIG sveiseapparat. Har man et sånt, kan man skape de fineste kreasjoner, samt lappe på begredelig hullete og fillete plater der alder og salt har satt sine spor. Men - gassflasker er dyre i Norge. Små engangsflasker, stor som en brusflaske, er ubrukelige da de varer bare et øyeblikk, og skal man leie flaske, koster dette mange tusen kroner i året. Nå er imidlertid kjøpeflasker for gass relansert, men også disse er svært dyre. Jeg fikk priser på rundt 3900kr + mva for en kjøpeflaske på 10 liter. Så tenkte jeg - brannslukningsapparater har vært nevt fler ganger som en mulig kilde til rimelig gass. Jeg forsket derfor litt videre på dette. ERNST NILSEN er et firma som driver med brannslukningsapparater. Der fikk jeg kjøpt et 6kg apparat, med påmontert skikkelig stengbar gasskran, ferdig trykktestet og fyllt med Co2 for 900kr. Det er veldig rimelig. Flaska har da standard gassgjenger for Co2. Desverre har ikke regulatorene som selges på Jula og Biltema samme gjengene ( åssen de kan selge regulatorer med ustandiserte gjenger er ubegripelig,) jeg måtte bite det sure gresset og kjøpe regulator på Tess .. Uansett - proffene vil sikkert innvende at Co2 er en dårligere gass enn Mission18 eller hva nå disse proffgassene heter, og det stemmer sikkert. Men - sveisen blir iallefall langt bedre enn ved bruk av flusstråd, det syns jeg ærlig talt var noe drit. Jeg oppfattet at firmaet også kunne levere større ( 12kg ? ) Co2 slukkere, men jeg ville ha en liten og lett flaske, ikke minst pga at jeg har kjøpt et miniapparat som bare veier 10kg ( for meg var bærbarhet og mulighet for å ha med i bilen veldig viktig, da jeg som regel låner verksted.. ) Jeg er ikke sikker på om alle MIG apparater kan bruke ren Co2, det kan sikkert proffene som Terra og andre svare på. Jeg ser at ESAB konsekvent omtaler sine små trådautomater som MAG, det betyr vel at de skal ha aktiv gass ? , men sikker er jeg ikke. Min KEMPPI kan iaf bruke begge gasstypene. Så, det var dagens tips, til de som vil forsøke gass sveis på et ( litt ) lavere budsjett. PS -det er fler som kan levere disse apparatene, men erfaringene med å levere til "annet bruk " er varierende. Jeg vet at Akvarieinteresserte mennesker, og folk som brygger øl hjemme kjøper samme oppsettet, så har ikke ditt lokale brannvern senter levert til sveis, hør om de har akvarister eller ølbryggere på kundelista. Det er samme flaske med samme gass " vi " trenger... J30S Endret 19. september 2009 av JokerS30 Siter
bjornH Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Er du fornøyd med det apparatet .Det ser meget hendig og greit ut Siter
Christoffer S Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Flaska har da standard gassgjenger for Co2. Desverre har ikke regulatorene som selges på Jula og Biltema samme gjengene ( åssen de kan selge regulatorer med ustandiserte gjenger er ubegripelig,) jeg måtte bite det sure gresset og kjøpe regulator på Tess .. Synd du kjøpte ny regulator for mitt telwin apparat kjøpt på Thorshov passet heller ikke gjengene på regulatoren til standardgjengene på 10 liters flaskene, men jeg kjøpte bare en overgang på industrisalg til 40 kr som var til formålet og da passet det ... Siter
JokerS30 Skrevet 19. september 2009 Forfatter Skrevet 19. september 2009 apparatet er fabelaktig bra, tilogmed en nogsagt som meg inne sveis får til rimelig bra sveisesømmer med det der. Vil anta en proff kan lage hva som helst med det.... J30S Synd du kjøpte ny regulator for mitt telwin apparat kjøpt på Thorshov passet heller ikke gjengene på regulatoren til standardgjengene på 10 liters flaskene, men jeg kjøpte bare en overgang på industrisalg til 40 kr som var til formålet og da passet det ... Takk for tips, 15oo her og 15oo der... For å si det sånn, jeg må spare VELDIG mye penger på sveis i årene som kommer.... J30S Siter
Christoffer S Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 For å si det sånn, jeg må spare VELDIG mye penger på sveis i årene som kommer.... Er nok flere som må det Sveseapparat Thorshov 3500 kr Selvblendermaske 1000 kr 10L flaske med gass ca5000 kr Griptang 100 kr 5 kg 0,8 tråd 350 kr Sveisespray 100 kr Plutselig ble det visst 5 sifret ser jeg Huff og huff. Skulle ikke regnet sammen dette nei Siter
j_wold Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 jeg har ennå ikke kjøpt gass. dvs hver gang jeg er på fyllinga for å kaste mitt rot så er det minst ett co2 apparat der, med gass. ferdig sortert klar til å hentes av skrotnisser som meg. flesteparten har låsesplint på håndtaket, så jeg bare klemmer håndtaket helt ned og borrer nytt hull til låsesplinten, så har jeg låsing i av og på posisjon. AGA selger overgang fra co2 apparat til sveisemanometer. (co2 til argon adapter kaller de det). den dagen jeg må fylle en flaske så koster det 160,- Siter
Christoffer S Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Så mye som jeg har søkt på gass og hørt med folk, men rett etter at jeg loppa meg for 5000 kr så viser det seg at man kan bruke co2 brannslukkerflasker Ja ja. Er vel ikke eneste bomerten jeg har gjort Siter
lafterolf Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 For sveising på jern som har litt rust er co2gass utmerket. Stiller ikke så mye krav til rent materiale. Spruter litt mer rundt sveisen bare. Siter
Odd_flock Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Jaja... Jeg er nok medlem i "må sveise mye" klubben jeg også Hadde jo en MIG med gassflaske fra før, man jaggu klarte den dårlige verktøyfreeken i meg å få meg til å kjøpe den TIG pakka til Vassbø også.... Hadde ikke før fått den i hus før jeg fant ut at jeg nok ryker på en sånn Argon flaske i tillegg. Men der har jeg ikke funnet noe billig enda Siter
vegarj Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Genialt Dette var et fantastisk bra tips. Her må jeg ut og få tak i en slik flaske Siter
CaspianBlue Skrevet 29. september 2009 Skrevet 29. september 2009 Jeg har sveist i mange år med CO2-brannslukningsflasker som gasskilde. Med dagens forbruk holder en 6kg flaske ca 1 år. Prøv å få tak i "øvelsesflasker" som ikke er trykktestet - de avhendes ofte rimeligere da de ikke blir resirkulert ut i markedet igjen. Siter
Eirik Haugen Skrevet 30. september 2009 Skrevet 30. september 2009 CO2-flaske fra redningsflåte fungerer også helt utmerket. Siter
JokerS30 Skrevet 30. september 2009 Forfatter Skrevet 30. september 2009 Prøv å få tak i "øvelsesflasker" som ikke er trykktestet - de avhendes ofte rimeligere da de ikke blir resirkulert ut i markedet igjen. Nå, med 6kg og 200bar trykk, setter jeg pris på at flaska er testet. Den prisen jeg fikk presentert, syns iaf jeg var grei. Ikke minst slippe tenke på om jeg kommer til å blåse garasjen av grunnmuren... Gass under trykk har jeg litt respekt for..... J30S Siter
hahaug Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Er det ikke noe problem å få fylt gass på disse flaskene hos gass-forhandleren? Siter
JokerS30 Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Skrevet 1. oktober 2009 nei, hos CO2GASS forhandleren, er dette uproblematisk, siden det var de som solgte meg løsningen, skulle det bare mangle. Hos Tess eller AGA vil jeg anta du blir kjeppjaget. Skal du ha ren argon eller mission på disse flaskene, må du selv lage overganger, og tappe fra leieflasker av noe slag... J30S Siter
j_wold Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 nei, hos CO2GASS forhandleren, er dette uproblematisk, siden det var de som solgte meg løsningen, skulle det bare mangle. Hos Tess eller AGA vil jeg anta du blir kjeppjaget. S "co2gassforhandleren" vil normalt være de som kontrollerer og fyller brannslukkingsapparater. alle arbeidsplasser, offentlige bygg osv har lovpålagt årlig kontroll av sitt brannslokkingsutstyr så "alle" kjenner en som gjør det hvis de vil. som sagt så er det AGA som markedsfører overgangen du trenger (argon-co2), så helt ukjent er de vel ikke med løsningen Siter
j_wold Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Nå, med 6kg og 200bar trykk, setter jeg pris på at flaska er testet. Den prisen jeg fikk presentert, syns iaf jeg var grei. Ikke minst slippe tenke på om jeg kommer til å blåse garasjen av grunnmuren... Gass under trykk har jeg litt respekt for..... J30S brannslukkings co2 har noe som ikke andre sveiseflasker har. sikkerhetsventil . blir det noe tullball så går sikkerhetsventilen, og du får det fryktelig kaldt i garasjen. thats it . ja og så er det ikke noe særlig å puste i co2 . Siter
JokerS30 Skrevet 18. november 2009 Forfatter Skrevet 18. november 2009 mja, men den ventilen hjelper neppe om f.eks flaska har en skade i strukturen å revner... Som sagt, gass under trykk er skumle greier... Siter
CaspianBlue Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Det er ikke noe problem med flaskene, de blir ikke trykktestet og resirkulert ut til markedet ofte på grunn av utseende (etiketter som er stygge etc). Ofte blir apparatene brukt til øvelser etc. Dersom noen er interessert har jeg et litt for stort lager av 6kg CO2-apparater Siter
ThomasT Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Dersom noen er interessert har jeg et litt for stort lager av 6kg CO2-apparater Haakon har skaffet MIG-apparat, og sier at jeg kan få fri bruk hvis jeg skaffer gass. Har du en flaske jeg kunne ha fått overtatt mot et lite honorar? Jeg må uansett få tafset litt på koblingen du har brukt for å få noen idéer om hvordan det best kan løses. Siter
haakonbs Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Jeg kan tom ta med flaskene opp for deg Thomas. I tillegg så skal du få låne apparat mitt. Heldig du Siter
MortenSi Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Kan sikkert kvitt deg med en flaske... M. Siter
CaspianBlue Skrevet 19. november 2009 Skrevet 19. november 2009 Jeg må uansett få tafset litt på koblingen du har brukt for å få noen idéer om hvordan det best kan løses. Det er bare å komme og tafse Overgangen min er laget med sølvlodding av en gammel slukketutmutter og rett i manometer. Ellers koster det ikke så mye for en slik overgang på Tess/Hydroscand e.l. Siter
Dagson Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Hei. Jeg skal ta opp sveising, for Ninetyen trenger stell. Da ser det ut til at jeg også får meg MIG/MAG apparet. Fått en super deal på et ESAB C171 og ESAB regulator om alt går som det skal. Dette betyr at jeg trenger gass. Er det noen som har funnet en genial kilde til Gass? Ellers synes jeg idéen med brannslukningsapparat er glimrende. Er det noen som har noe egnet stående? Jeg bor i Oslo, men skal nok holde mest på i Arendal / Tromøy. Noe av poenget blir borte hvis man skal av gårde for å leie gass hver gang man skal sveise noe. Ikke helt fått med meg hvilke overganger jeg evt. trenger. I gamledager sveiset jeg med Normix med Argon og CO2 . Jon Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.