Gå til innhold

korrodert aluminium


jermundpr

Anbefalte innlegg

Pusser ned og lakkerer. Grunnen til at aluminium korroderer er at det oksiderer i kontakt med luft med salt som katalysator. Generelt har LR-produkter dårlig overflatebehandling og en uheldig blanding og stål og alaminium som bidrar til raskere korrosjon. Hvorfor de ikke løser problemet er et mysterium...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det er irrskader bør ein først pusse vekk det ein får av, og så påføre galvaniserande metallløysing. Hadde vi vert tredive år eldre skulle vi sjølsagt handla inn ei tønne med blymønje, men det er så giftig at det er ikkje å få meir. Så da blir det sinkmønje. Würth har eit godt produkt som heter Zink 300, det kan godt hende andre merker har tilsvarande.

 

Grunnen til at ein må ha på dette før ein kan grunne (med syregrunning - bruk alltid syregrunning, den etser seg inn i metallet i staden for å kladde seg utanpå) er at vi aldri klarer å pusse korrosjonen skikkeleg vekk. Porene er for smale og djupe til at ein kjem inn med stålbørster og liknande. Sinkmønja vil derimot reagere kjemisk med det ødelagte metallet og få det til å "gro". Legg på mønja i tjukt lag, gjerne på vått materiale (da verker det fortare) . Så kan du pusse ned og grunne og lakke som vanleg etter at mønja er skikkeleg størkna.

 

Her er eit bilete frå då eg pussa opp Sigbjørn. Alle dei grå flekkane er sinkmønje. zink.jpg

 

Tidlegare har eg prøvd meg med både syregrunning og owatrol, men ingen av desse går djupt nok. Sinken derimot har eg kun gode erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

karroseriet og da særlig dørene på RRC`en har begynnt å få mye korrosjon nå. Hva gjør man for å stoppe dette? Og hvorfor skjer dette egentlig?

De aller fleste metallene vi kjenner med unntak av gull, sølv, platina og et par andre dyre og sjeldne metaller, forefinnes i naturen kun som malm i en eller annen form.

Malmen består av metalloksider og det rene metallet skilles ut gjennom ulike prosesser med den fellesnevneren at enorme mengder energi tilføres som varme for å skille metallet fra oksygen og andre urenheter.

Dette medfører at metallet (som nå er i ren form) har et unaturlig høyt energi-nivå på den kjemiske skalaen og som alt i naturen så ønsker også metallet å redusere sin energi mest mulig ("naturen er lat" - alt i naturen vil søke til en lavest mulig energi-tilstand).

Dette gjør det ved å kjemisk binde seg til oksygen for å senke energi tilstanden sin, det frigjøres faktisk energi i form av varme i denne prosessen (eksoterm reaksjon). Metallet går tilbake til sin naturlige tilstand kan en si. I dagligtale kaller vi det rust (på jern/stål) eller korrosjon der korrosjons-produktene er metalloksider omtrent slik vi finner det i naturen.

Dette er en helt normal prosess og vi må da finne måter å hindre dette på. Som med en skikkelig overflatebehandling (maling). Ved å legge sink på rent jern/stål så virker det som en offeranode og vil gå sakte i oppløsning mens det beskytter underliggende metall. Malingen er for å gi bedre utseende og forbedre de mekaniske egenskapene, motstand mot fysiske skader og kjemikalier.

 

Enkelte metaller kalles for edle, disse later til å ikke korrodere i det hele tatt, eksempler er "rustfrie" stål, aluminium, gull, titan med fler.

Disse metallene eller legeringene (blanding av ulike metaller og stoffer) korroderer som bare fy.....

Men disse korrosjonsproduktene danner en så tynn og tett hinne på overflaten at videre korrosjon stopper opp, metallet er passivert.

Dersom forholdene ligger til rette for det vil denne filmen forbli der for alltid og mekaniske skader vil reparere seg selv. (De som har prøvd å sveise aluminium her inne har erfart hvor sterk denne hinnen er på aluminium )

Mekaniske skader, kjemiske skader og ugunstige forhold vil medføre nedbrytning av oksidsjiktet og korrosjonen fortsetter. Salt er noe av det verste aluminium (de typene vi har på bilene) og "rustfrie" stål kan utsettes for og vil rimelig fort gi skader som må fikses.

 

Metallurgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sliper helt ned og smører på sinkprimer. Deretter maler du over med lakk eller maling.

Sink har mindre elektrodepotensial enn aluminium og vil reagere med oksygen som kommer til å miste sine elektroner (oksydere) snarere enn aluminium.

Sink har elektrodepotensial -0,76 eV (elektronvolt) mens aluminium har elektrodepotensial -1,66 eV og holder derfor bedre på sine elektroner slik at sinken vil virke som offeranode og bruke opp det oksygen som slipper til ved å danne sinkoksid.

Topcoat som du påfører etterpå (lakk eller maling), vil i tillegg til å forskjønne overflaten, også fungere som en mekanisk barriere mot at oksygen kommer til og reduserer (oksyderer) sinkanoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stål er ikke stål. Dette tilhengerfestet tok jeg av en suburban for fem år siden. Ble kappet for noen dager sider for å brukes til noe annet. Firkantrøret som er kappet var opprinnelig feste for krok og lå på tvers av bilen. Profilen som går ut til venstre var innfestingen i bilen. Disse hadde vel opprinnelig samme tykkelse. Legg spesielt merke til hullet ut til venstre for rør. Tror dere jeg var spesielt høy i hatten da jeg så hvilken tilstand festet var i :angry: :angry: Bare ren flaks at jeg ikke har dratt en henger rett til skogs eller i fronten på en annen bil.

IMG_1009.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinkmønja kan i teorien klinast på utanpå både rust og irr. Men sidan det metallet som er korrodert (rusta/irra) allereie er ødelagt er det best å skrape vekk så mykje ein får til, da kan ein oppnå betre resultat med mindre tilførst sink. Korrosjon skjer i det området der det er kontakt mellom metall og luft. Altså er det om å gjera å redusere dette området (korrosjonsflata). Det større overflate, dess raskare korrosjon. Flakrust er forferdeleg, for det har jo korrosjonsflate inni seg sjølv. Det er av same årsak at maling hjelper mot korrosjon: Der det er ei tett lakkoverflate vil ikkje oksygen slippe til, og altså er det ikkje noen korrosjonsflate. Så er det superviktig at ikkje ting er vått av vatn! Det er betre om ting er utan lakk enn at det er boblete lakk full av vassblemmer, det er nemleg langt meir oksygen i vatn enn i luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...