Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kan noen fortelle meg hva boltene på bildet skal trekkes til med? Finner bare 60 gr+60 gr i verkstedmanualen. Forøvrig litt dumt at luftfilterhuset sitter i disse. 
Tipper det er de øverste linjene i manualen. 

9E63C1C3-90CF-4252-9157-2C6B2780F313.jpegDC03D97A-D0DE-41F9-A7EC-BEC4255A432E.png

Skrevet

Det pleier å følge med et skjema der momentet før grader er oppgitt.

Når du har trekt moment er det lurt å bruke en malingspenn/tursj og markere hodet på skruene(bolter i sør). Da ser du om de peker samme vei når du er ferdig, som kontroll på at alle er trekt til likt.

Skrevet

Som vanlig finnes det ca 10 forskjellige måter å oppnå rett moment på boltene til slutt.

M10 x 117 = 40-Nm +60 grader
M12 x 100 = 40 Nm +60 grader
M12 x 140 = 40Nm + 60 grader + 20 grader

Dette er hva jeg har brukt på 300 tdi.

Skrevet
4 minutes ago, lafterolf said:

Det pleier å følge med et skjema der momentet før grader er oppgitt.

Når du har trekt moment er det lurt å bruke en malingspenn/tursj og markere hodet på skruene(bolter i sør). Da ser du om de peker samme vei når du er ferdig, som kontroll på at alle er trekt til likt.

Jeg har bare løsnet luftfilteret. 

1 minute ago, gautes said:

Som vanlig finnes det ca 10 forskjellige måter å oppnå rett moment på boltene til slutt.

M10 x 117 = 40-Nm +60 grader
M12 x 100 = 40 Nm +60 grader
M12 x 140 = 40Nm + 60 grader + 20 grader

Dette er hva jeg har brukt på 300 tdi.

Takk. 

Skrevet (endret)

Nå vil jeg ikke tvile @gautes- men om jeg finner 90nm for m12 og så står det 60+ 60 gr i manualen.. nå som jeg har kikket litt mer. 

Føltes bare som de satt styggfast da jeg løsnet dem. 

Edit: skulle ikke tvilt. Søkte litt på WWW og fant mer henvisninger til 40nm og 60 gr. Beklager. 

Endret av jorgenht
Flaut

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...