jermundpr Skrevet 28. mai 2008 Skrevet 28. mai 2008 Nå har jeg pusla med forgasseren på Kjapp en stund, faktisk med noen oppdagelser også . Forgasseren er en weber 34ich, som har problemer med å gi bensin til tomgangsdysa. Motoren starter ikke,det er ikke noen form for tenning på bensina jeg pumper ned på aksel-pumpa.... Jeg skrudde den i frahverandre, renset alle dyser, og renset forgasseren generelt. hvis jeg heller "tanken" i forgasseren full, renner det ut av tomgangsdysa, men stopper på et bestemt punkt. Hvordan i alleste dager skal motoren klare å dra bensin fra "forgassertanken" til plugger Er det noe mer jeg kan gjøre?? MVH Jermund Siter
jermundpr Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Skrevet 28. mai 2008 Her er noen bilder: Hele forgasseren: Her er nedre del: jeg regner med at dette er tomgangsdysa:?? Her er øvre del: Her er den sterkt plagede og triste bilen: Siter
Vidar S Skrevet 28. mai 2008 Skrevet 28. mai 2008 Forsøk å få tak i en orginalgasser isteden. Nå er du forgasserekspert og kan overhale den hvis den du får tak i er slitt. Siter
EHS Skrevet 28. mai 2008 Skrevet 28. mai 2008 Jeg synes ikke bilen ser trist ut. Den ser ganske fin ut, synes jeg. Originalgasser er finfint. Solex er kanskje enda bedre... Finfin på lave turtall. Siter
CaspianBlue Skrevet 28. mai 2008 Skrevet 28. mai 2008 Hvordan i alleste dager skal motoren klare å dra bensin fra "forgassertanken" til plugger Det blir vakuum i innsugsdelen når motoren går rundt Siter
jermundpr Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Skrevet 29. mai 2008 (endret) Jeg tror ikke vakumet fungerer helt som det skal da . Bilen gikk bra en stund, så jeg vil gi weber`n noen sjanser til. Ellers så må det bli solex, den orginale er jo et skikkelig bensinsluk. Hvor kan man kjøpe solex? Jeg bør vel kanskje skru forgasseren helt sammen igjen for å prøve den.....Igjen Endret 29. mai 2008 av jermundpr Siter
Ketil Skrevet 29. mai 2008 Skrevet 29. mai 2008 Ellers så må det bli solex, den orginale er jo et skikkelig bensinsluk. Hvis det er snakk om Solex av den typen som opprinnelig ble brukt på 2.25l motoren, sørger den for at motoren slurper i seg enda mer bensin enn den gjør med Zentih forgasser Siter
Elvehundre Skrevet 29. mai 2008 Skrevet 29. mai 2008 (endret) Erfaringene jeg hadde med Solex'er og Zenith'er var at de brukte muligens litt mer drivstoff og i gjengjeld ga de mere krefter til motorene i mine seriebiler. "Spareforgassere" som selges er jo forgassere som er dyset slik at du får igjennom mindre drivstoff og en toogenkvart trenger jo litt bensin for å kunne dra den tunge bilen. Til problemet ditt "jermundpr" så sjekk at det ikke er noen slitte pakninger også. Og det skal bare fylles bensin i kammeret til et vist nivå, flottøren styrer en ventil som stenger når riktig nivå er oppnådd. Riktig flottørnivå er viktig, innstillingsframgangsmåte står i manualene. Dersom flottør er feil innstilt kan det oppstå problemer. Det hullet i røret i senter av gasseren er ikke tomgangsdysa, det er jo der bensinen normalt kommer ut for å blande seg med lufta. Tomgangsdysa sitter nok et annet sted, lenge siden jeg har hatt Weber så jeg husker ikke helt hvordan dette fungerer. Kjøretøy som blir lite brukt har en tendens til at kanaler i forgasserne irrer igjen. I tillegg dannes et hvitt pulver når bensin som står i forgasseren fordamper. Når det igjen kommer bensin i forgasseren så blir dette en grøt som tetter ørsmå kanaler. Plukk i stykker forgasseren og rengjør skikkelig. Blås opp alle kanaler, med munnen og ikke med trykkluft. Dersom det virker som en kanal er tett så må du suge. I kanalen kan det sitte en kule som tetter en vei og slipper gjennom den andre veien. Enkelte andre 70- og delvis 80-talls biler jeg vet om kan ha problem med at kula irrer/setter seg fast og kulen er umulig å komme til for å få løsnet den. Mener Weber, og Dellorto, ikke har dette systemet, men som sagt så har jeg ikke skrudd på denne type forgasser på minst 18-19 år. Lykke til og ha en fin dag hilsen Henry Arnfinn Edit: mange stavefeil, skikkelig irriterendes. Endret 29. mai 2008 av Elvehundre Siter
EHS Skrevet 29. mai 2008 Skrevet 29. mai 2008 Ellers så må det bli solex, den orginale er jo et skikkelig bensinsluk. Du sparer ikke bensin på å kjøre med Solex....men du får en motor som blir mett og glad. Siter
Vidar S Skrevet 29. mai 2008 Skrevet 29. mai 2008 Volumet i motoren er for stort til at en 1-porter skal fungere skikkelig over hele registeret. Optimalt bør du få tak i innsug og gasser til 2,5 bensin. Da får du 2-porter som gir nok når du trenger det og lite nok ellers. Siter
Ezzie Skrevet 29. mai 2008 Skrevet 29. mai 2008 Nå er jeg snart fornøyd med min toports Weber DGV forgasser, koblet som dobbelforgasser, etter diverse forsøk med forskjellige dyser. Bruker greit med bensin og går en liiiiiiiiiiiten aning bedre kan en si Men alt i alt er nok Zenith best, spesielt off-road hvor den tåler masse helling hit og dit. Så vi får se hva fremtiden bringer her også. Siter
jermundpr Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Skrevet 29. mai 2008 (endret) Hmm.. Jeg prøvde meg med startgass i dag, men det kom ikke særlig mye ut av den . Jeg hørte ihvertfall at motoren tente et par ganger.. Jeg skal prøve å hente rep-settet til weber`n i morgen (posten gidder ikke å kjøre bort til meg ), da skal alt som følger med byttes Nå tror jeg kanskje tomgangsdysa ligger nede på "foten" til forgasseren, den er koblet sammen med justeringsskruen for blandingen. Men bensin kommer det ikke :ninja: Det går lett luft igjenom"røret", så jeg skjønner ikke helt dette.... Hvor kan jeg justere flottøren? her er en tegning. Endret 29. mai 2008 av jermundpr Siter
Elvehundre Skrevet 29. mai 2008 Skrevet 29. mai 2008 Noen flottører justeres ved å bøye litt på en blikk-leppe som ligger an mot en ventil (som gjerne er fjærbelastet) og ventilen stenger når det er riktig nivå i flottørkammeret. På din forgasser er det mulig at det er justering av denne ventilen på selve ventil, dersom denne kan skrus ut og inn og strammes med en kontramutter. Ser ikke dette klart fra bildet. Og så vil jeg si at dobble Weber'e ikke kan sammenlignes med enkle Weber "spareforgasser" som ofte ble ettermontert på seriebiler. Dobbel Weber er noe helt annet. Tror, hvis jeg leter godt, at jeg har et blad fra 80-tallet der det står om en toogenkvart på 120 eller deromkring med hester. Den hadde to dobble Weber'e husker jeg. Muligens 48, kanskje 44. Lettet svinghjul, blueprintet, grenrør osv. Bilen var også helt rå, med perforerte pedaler (boret masse hull i de originale) og masse annet for å spare vekt. Ha en fin dag hilsen Henry Arnfinn Siter
jermundpr Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Skrevet 30. mai 2008 Den grønne bibelen har jeg, men den hjelper meg ikke når det bare står om zenit der. Jeg har fått beskjed om å ikke skru før til uka , vi driver med en konfirmasjon som er på søndag ( og en stakkars konfirmant som ikke får skru på lr`en sin .) Jeg håper på tid til uka, da skal jeg ta bilder av noen komponenter i forgasseren som jeg trenger for å vite litt mer om hva jeg skal gjøre. Jeg skal ihvertfall hente en pakke fra EWS i dag . Siter
Olav Haavardsholm Skrevet 30. mai 2008 Skrevet 30. mai 2008 En Weber forgasser er i prinsippet ganske enkle greier. Bensinen kommer inn i en "beholder" der flottøren sørger for at nivået er rimelig konstant. Her er det en forutsetnig, nemlig at bensinpumpa klarer å levere tilstrekkelig bensin til at man ikke går tom. Videre er det undertykket i sylindrene som trekker bensinen gjennom hoveddysa og inn i sylinderen. Nok en ekstern forutsetning her: Ventilene må åpne slik at undertrykket "formidles" til forgasseren. Internt er det en forutsetning at hoveddysen er åpen slik at bensinen kan trekkes med av luftsuget gjennom forgasseren. På tomgang er gasspjeldet, som regulerer luftstrømmen gjennom forgasseren, og dermed også mengden bensin som dras med, tilnærmet lukket slik at det trengs en ekstra dyse, tomgangsdysa, som slipper bensin inn til sylindrene på tomgang. Er tomgangsdysa tett, går ikke bilen på tomgang - eller den går dårlig. Så finnes det en del "remedier" som justerer forgasserens funksjon. Tomgangsskruen regulerer mengden bensin som slipper gjennom tomgangsdysa, og dermed turtallet på tomgang. Blandingsskruen regulerer hvor lett bensin slipper gjennom hoveddysa, og dermed hvor mye n\bensin som blandes med en viss mengde luft - avhengig av hvor mye gasspjeldet åpnes. Så har vi chokespjeldet som struper luftmengden "på tross av" at gasspjeldet åpnes. Bruk av choke gir altså mer bensin i forhold til luft (fetere blanding) fordi motoren gjerne vil ha det slik før den oppnår driftstemperatur. Bruk av choke vil vanligvis også åpne litt ekstra på "tomgangsstillingen" på gasspjeldet slik at det i hvert fall slippes gjennom et minimum av luft. For å komplettere bildet kan man så legge til at dersom det trekkes inn luft andre steder enn det som er ment, nemlig gjennom forgasseren, resulterer det i dårligere sug i forgasseren, og mindre sug på bensinen samt magrere blandingsforhold enn det som er ment. Resultat: Lite fornøyd motor. Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden på nytt, men hadde ikke du plugger som ble våte? Det tyder i så fall på at motoren får mer bensin (eller mindre luft) enn det som skal til. Hvis det er slik at motoren nekter å gå, men pluggene blir våte, kan det gjerne være at tomgangsdysen slipper (mer enn) nok bensin gjennom, men luften som skal til for at blandingen av luft og bensin skal "ta fyr", mangler.... Siter
jermundpr Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Skrevet 30. mai 2008 Takk for en kjempebra beskrivelse av forgasseren Olav , da skal jeg sjekke om pluggene blir våte . Nå ligger det flere deler og venter på å bli satt inn i Kjapp Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.