Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du trenger en reduksjonsventil. Da lønner det seg å kjøpe en av kvalitet(1000-1500kr).

Kjøper man en dårlig ventil og uheldigvis gjemmer å skru igjen flaska, er flaska tom dagen etter <_<

Jeg har kjøpt Argon og leier flaske til 5,75kr dagen AGA via TESS.

Til så lav leiepris er det helt greit å ha flaska stående hjemme en stund.

I hvertfall om man sveiser på et prosjekt, og ikke skal sveise mer etterpå.

Selve Argon-gassen er heller ikke dyr. :)

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er selvsagt ikke reguleringsventilen man stenger flaska med, men selve flaskekrana. Som alltid bør stenges når man går fra apparaturen.

Prisen til Bjurbeck tilsvarer litt over 2600kr pr år. I tillegg til gassen man bruker. Mao ikke det jeg vil kalle rimelig.

Jeg skaffer deg en liten Co2brannslukker ferdig fyllt for ca 1300kr.

Da eier du flaska. Det kaller jeg billig. Co2 funker helt fint til amatørsveising.

Skrevet

5kg = lenge. Gassforbruk på 6-8l/ minutt ved normal sveising er vel det man må regne med

Ved 200bar har man 10 000liter gass tilgjengelig på en 5liter

Skrevet

Det er selvsagt ikke reguleringsventilen man stenger flaska med, men selve flaskekrana. Som alltid bør stenges når man går fra apparaturen.

Prisen til Bjurbeck tilsvarer litt over 2600kr pr år. I tillegg til gassen man bruker. Mao ikke det jeg vil kalle rimelig.

Jeg skaffer deg en liten Co2brannslukker ferdig fyllt for ca 1300kr.  

Da eier du flaska. Det kaller jeg billig. Co2 funker helt fint til amatørsveising.

Er det med tilkobling?Skal få med ventil fra ESAB, men jeg har ikke sett den enda.

Skrevet

5kg = lenge. Gassforbruk på 6-8l/ minutt ved normal sveising er vel det man må regne med

Ved 200bar har man 10 000liter gass tilgjengelig på en 5liter

Ehhh.... Det var vel et noe optimistisk anslag av gassmengden vel..??

200Bar * 5L = 1000L gass.

Ved et forbruk på 8L/min gir det 1000L / 8 = 125min.

Du kan altså sveise røfflig to timer sammenhengende på en 5L flaske med 200Bar trykk. Det høres kansje lite ut, men det er ganske mye sveising så lenge det er snakk om typisk bilsveising / forefallende dubbeditter i heimen.

Skal du bygge et skip eller drive med påleggsveis på anleggsmaskiner regnes neppe en 5L flaske som aktuell i noe tilfelle....

Skrevet

Takk til Odd som rettet min noe " flaue " regnefeil blush

Enda en fordel med 5l flaska, er et den er LITEN og LETT. Liten vits bruke en haug penger på et LETT sveiseapparat om flaska likevel veier 30-40kg.

Er man redd for å gå tom, er løsningen kjøpe 2 sånne småflasker. Likevel blir det langt rimeligere enn en " ekte "sveisegass flaske

Dagson: flaska leveres med flaskekran, sånn at vanlig CO2/Mission sveiseregulator passer rett innpå.

Skrevet

Jeg har 5kg flasker fra AGA med Oksygen, Acetylen og Mison18.

Nå sist kjøpte jeg en 11Kg fra Airliquide med ren Argon for Tig sveising. Den flaska er sansynligvis av aluminium, for den er lettere enn AGA sine 5Kg stålflasker. I tillegg har den innebygget flow regulator og det fulgte med hurtigkobling til å ha på slangen fra sveisapparatet. Veldig praktisk når ting skal flyttes rundt osv :)

Prisen for å fylle flasker er omtrent den samme for 5 og 11Kg, så det regnestykket er rimelig enkelt <_<

Skrevet (endret)

Altså: CO2 holder ikke 200 bar i flaska - det går bare ikke. drøye 50 bar er trykket.

(over ca 56 bar går co2 over i flytende form - derfor klarer man å stappe mye mer

gass inn på et lite volum enn det man får til med luft/oksy/...).

Ved 1 bar veier 1 liter CO2 ca 2 gram - så et 6 kilos apparat inneholder ca 3000 liter co2.

(ved 1 bar, altså. halvparten ved 2 bar, osv)

Hvis man bruker umodifiserte branslukningsflasker, så er det viktig at de står opp/ned,

ellers får man CO2 i flytende/fast form, og det liker ikke regulatoren.

(Modifikasjonen er enkel, men må gjøres mens flaska er uten trykk: det er et stigerør

inni flaska som må fjernes/kappes. Jeg møtte en fyr fra et branslukkerfirma for noen år

siden som gjorde dette stadig vekk.. Jeg har selv noen flasker liggende til dekkfylling, øltapping

o.l: disse fikk jeg gratis av ham, siden han drev med utskifting av co2-apparater i bygget jeg jobbet

i: de han skiftet ut skulle bare kastes, uansett)

Endret av ketilelg
Skrevet

Takk for gode svar. Har ikke apparatet i hus, så jeg venter til jeg har ting klart. ESAB C171 veier 59 kg, så dette er ikke spesielt portabelt. Tar vel en sjekk med Airliquide også. Må flaska Joker selger for 1300 stå opp ned?

Skrevet

Kjetil har selvfølgelig helt rett blush

Ren Co2 har faseovergang til flytende form ved 56Bar. Flaska vil derved holde seg på 56bar til all vesken har gått over i gass form. Flaska må altså veies for å finne ut hvor mye gass det er igjen på den. 6Kg Co2 (6000gram) tilsvarer altså ca 3000Liter i gassform.

Mison18 (82%Argon + 18%Co2) og tilsvarende blandingsgasser vil ikke bytte form på samme måte og vil forbli en gass selv ved høyere trykk. For disse gassene vil Boyles lov fremdeles gjelde...

Skrevet

Jeg er stadig på leting... Det eneste konkrete jeg har funnet av noen som selger gass til privatpersoner er Julas småflasker med CO2/Ar - Odd, hvor handlet du hen? Airliquide.no viste meg til industrifokus.no , men der finner jeg ikke gass...

Joker, kan du stadig skaffe brannslukker?

M.

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Noen som vet om man får kjøpt overgang fra Co2 brannslukker til Argon regulator noe sted?

Spurte et firma som driver med det meste, og de mente slike var ulovlige?

Eventuelt noen som kan avse/selge en slik overgang?

Endret av Fosen
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei, her er dagens macgyver . Hvis du har en brukt argon/mixgass flaske (finn .no) Biltema selger fettpresse slanger løse som tåler 700 bar, gjengetapp (1/8 npt 27) er i gjenge sett på Biltema , to stk Biltema gass regulatorer. Skru av gassflaskekoblingene på regulatorene og bor opp med ca 2mm mindre diameter enn gjengetappen, gjeng opp og monter koblingene på hver side av fett slangen. Nå har du en fylle slange som du kan utligne to gassflaske med . Lei ei flaske på dagsleie eller fyll over fra en kompis eller på 'jobben'. Å lage en slik slange kan være farlig, men ved å ta sikkerhets regler. kan man spare penger, min slange er brukt 5-6 ganger og er like fin. Argon mix og all annen gass selges på eie basis på bauhaus i Tyskland for ca 1800 kr - tysk mva på utførsel , for en 20 l flaske. argon mix = tycon på tysk. Vis dere er nedover i Europa i sommer. NB: husk tysk regulator...

Skrevet

Spurte et firma som driver med det meste, og de mente slike var ulovlige?

TULL !!

du skal ha en messingovergang Argon innv. x CO2 utv. eller omvendt, ettersom hvem vei du vil gå. Disse delene selges av YARA og står på side 41 i deres produktkatalog. Som du finner flere steder, men som var raskest å google frem HER :) .

uansett hva din lokale butikk måtte mene om saken så kan du være helt sikker på at YARA ikke hadde produsert og solgt det hvis det hadde hvert ulovlig. De tjener jo mest penger på at vi alle må leie sveisegassflasker..

Skrevet

Å bruke slanger til å trykkutjevne flasker med høyt trykk er ikke lurt. Trykkfallet kan medføre at slangene fryser og ryker, og dermed kan det bli vel spennende :)

Skrevet

helt enig at det er en viss risiko, men slangen fryser ikke, kansje Forde argon mix ikke er flytende, det virker faktisk. J_wold har en bedre løsning med skrudde kuplinger Og kansje i kombinasjon med hydraulikk slange....

Skrevet (endret)

Å bruke slanger til å trykkutjevne flasker med høyt trykk er ikke lurt. Trykkfallet kan medføre at slangene fryser og ryker, og dermed kan det bli vel spennende :)

Legg dere på minne hva Rolf skriver.

Har noen her vært vitne til ukontrollbar utblåsing fra en co2/Argonflaske?

Jeg har, flere ganger i jobbsammenheng. Å være til stede i et co2-rom når en flaske "går av" er ingen hyggelig opplevelse....

I forbindelse med ferdigstilling av co2-anlegg har jeg opplevd mange eksempler på hva over 200 bar i fri utblåsing kan gjøre med omgivelsene...

200 bar er jo bare et tall, men de fleste kjenner neppe til effektene ved slike trykk. Synes du det bråker ille når slangen ryker på kompressoren din? Da kan man tenke seg hva som skjer ved 193 bar høyere trykk..

Finn andre områder å spare inn penger, og aksepter at produksjon av høyttrykkgass er lovregulert overlatt til kvalifiserte aktører.

En tidligere arbeidskollega går rundt med sjørøverlapp på det ene øyet. Hvorfor? Øyet ble blåst inn i skallen hans grunnet trykkstråle fra ei co2flaske....

Endret av terratracker
Skrevet

TULL !!

du skal ha en messingovergang Argon innv. x CO2 utv. eller omvendt, ettersom hvem vei du vil gå. Disse delene selges av YARA og står på side 41 i deres produktkatalog. Som du finner flere steder, men som var raskest å google frem HER :) .

uansett hva din lokale butikk måtte mene om saken så kan du være helt sikker på at YARA ikke hadde produsert og solgt det hvis det hadde hvert ulovlig. De tjener jo mest penger på at vi alle må leie sveisegassflasker..

Tusen takk for den linken! Det tok tid, men VBF slo til tilslutt B)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...