Torsen Skrevet 5. april 2015 Skrevet 5. april 2015 Hei Har en liten garasje i rekke som i dag har gulv av pukk. Lurer på om jeg skal støpe gulv der. Den er på ca 15 kvm. Noen som kan fremgangsmåte og ca kostnad for dette? Tenkte å gjøre så mye som mulig selv. T Siter
JokerS30 Skrevet 5. april 2015 Skrevet 5. april 2015 (endret) Dobbelpostet... Endret 5. april 2015 av JokerS30 Siter
JokerS30 Skrevet 5. april 2015 Skrevet 5. april 2015 Er gulvet telesikkert ?Hvis ja; trenger du strengt tatt bare å legge betong rett på pukken, om den er tilstrekkelig avrettet. Dette er dog fattigmannsversjonen, du får et solid gulv, men fukt kan vandre fritt i konstruksjonen... Skal du gjøre det " litt mer skikkelig "gjelder Pukk - for kapillærbryting, hindre vann i å " trekkes opp " i betongen fra grunnen ( fuktighet iof, ikke fritt vann ) Ca 8-10cm Isolere, med isopor eller styofoam, avhengig av hvor tykk betong du vil ha. Minimum 5cm, jeg mener 10cm ) 5x5cm bør regnes som flott i en garasje... Plast, for å ytterligere hindre kondens fra grunnen. Vanlig byggplast på rull duger.Legges mellom isoleringslagene.. Betong. I en garasje trenger du ca 10cm. Husk godt med armeringsstål ( netting, ca 10x10cm ) Mange mener det er tull å blande betong selv, men er du på et budsjett, eller ikke vil bruke så mye penger, fungerer blandemaskiner helt fint til et så lite gulv. 1,5m3 er anslagsvis 10-12-15 blandemaskiner, avhengig av størrelsen på maskina. Sand, pukk og sement går løs på ca snaut 900kr/m3, mens kjøpt betong lett koster 2500kr/m3 + frakt. Fordelen med fabrikkbetong er at den blir mye hardere, og får tettere overflate som regel. Jeg har blandet flere 3 med betong de siste årene, og det går helt fint og er ganske god trening Funder om du vil leie inn et " helikopter " for å pusse overflaten helt flat og fin. Det gjør renhold MYE lettere etterpå, et lite bensindrevet " helikopter" leier du vel for en tusenlapp for en dag. Siter
Kristian Kvart Skrevet 5. april 2015 Skrevet 5. april 2015 Jeg ville gravd meg 7 cm ned i pukken ( men ikke under såleblokkene side- og bakveggen står på), men kanskje litt mindre innerst hvis du skal ha fall ( se lenger ned). Så kjøper du et armeringsnett eller to, noen sko å legge disse på, og noen sekker sement ( nok til 1,5m3 støp) hos din lokale byggevare forhandler. Bruk de store armeringsnettene og kapp de til med en vinkelsliper. En blandemaskin låner du av noen som har eller leier samme sted for en helg. I tillegg må du ha støpesand og tilsats (grus) tilsammen minst 1,5m3 - men sjekk forholdet på sementsekken. Pass på tillatt vekt på hengeren når du henter for sand og pukk er tungt. Før du støper legger du opp en helt rett lekte ( f.eks 48x30) på høykant langs hver sidekant fra innerst til ytterst i garasjen med et fall på ca 1cm per meter hvis du vil at vann skal renne ut av garasjen. Det beste er å feste noe små klosser til veggen ( f.eks hver meter) og bare såvidt feste lekta oppå disse. Så kapper du til en 2"x4" med samme bredde som garasjen som du kan bruke til å dra gulvet flatt med ( den skal ligge an på lektene på begge sider. Legg klart armeringsnettet sånn ca midt i støpen, finn ei helg det passer å støpe, få med deg en medhjelper til å blande for deg og sett igang! Legg på en blande av gangen, start innerst og jobb deg utover. Gulvet blir ekstra fint om du lager deg eller kjøper et pussebrett som du går over med ( med roterende bevegelser) for hver 1/2 meter du har støpt. Når du har kommet helt ut napper du opp lektene på hver side. Dette sporet fyller du igjen så snart du kan gå på gulvet. Legg på en plastikk når du er ferdig med å støpe så gulvet ikke tørker for fort det første døgnet. Kostnad, det er bare å summere etter at du har vært en tur på byggevaren og sjekket mengden sementsekker og prisen på sand og grus. Lykke til ! Siter
Joachim G Skrevet 5. april 2015 Skrevet 5. april 2015 Jeg hadde virkelig vurdert ferdigbetong som er ferdigarmert (B30 eller aller helst B40). Med mindre du skal etterbehandle gulvet med e-poxy eller maling, eller du kommer til etterisolere garasjen, så er det ikke behov for hverken plastfolie eller isopor. Da er det bare å legge og komprimere drensmassen, fukte forskalingen/lirene, og få betongbilen til å komme og helle på støpen, dra av, og du er ferdig... Fint med slipt sprekkfritt og epoxybelagt betonggulv med varmekabler og sluk og oljeavskiller i isolert garasje med innlagt vann og strøm, men regner med at det er enkleste sort du er ute etter da dette er garasje i rekke. Tilkjørt ferdigbetong er enkelt og ikke så dyrt som man vil tro. Skal du blande selv er det maaaange sekker som må lesses av og på tilhengeren, og over flere turer om du skal kjøre lovlig (tenk antall liter du trenger ferdigblandet og multipliser med 2 og du har ca det antall kilo i sekk... Ca 13 liter mørtel i en 25kg sekk om jeg ikke husker feil). Om du ikke allerede har betongblander så må jo denne leies og transporteres tur/retur, i tillegg til antall sekker du har kjøpt for mye (for man kjøper alltid mer enn man behøver sånn i tilfelle). Det blir mye søppel og søl av å blande selv, spesielt om du skal holde på mes sand og sement... Du vilmogsåmkunne få svinn ved sekkerbsom ryker eller blir våte... Kost/nytte? Jeg ville ikke blandet selv til noe mer enn et lite baderom på toppen 5KVM... Men det er nå meg...Litt bedagelig annlagt. Et helt garasjegulv for å spare penger? Nei, det hadde jeg ikke orket. Da hadde jeg heller forsøkt meg på en spansk en, som å legge bruktinnkjøpte betongheller eller liknende rett på eksisterende grunn og satset på at det ble greit nok fram til jeg hadde råd til å legge skikkelig gulv i skikkelig garasje og med ferdigbetong... Kanskje til og med et trykkimpregnert tregulv over det hele? Siden du nevner at dette er garasje i rekke, så tenker jeg at dette kanskje er snakk om et felles garasjeanlegg av den typen hvor det er åpent mellom enhetene og hver enhet er knøttliten? Jeg hadde engang en slik, og heldigvis en tørr en. Det jeg gjorde var å grave ned en trykkimpregnert 2x4 i hvert hjululspor. Disse fungerte som avretning og vektfordeler for de to lagene med overlappende betongheller som jeg la på toppen. Jeg la to lag, ikke så mye fordi jeg skulle fordele vekt, men fordi jeg økte høyden på gulvet tilsvarende tykkelsen på det plankegulvet jeg la i mellom (øsnket ikke å måtte fjerne mye masse). Jeg hadde mange nok heller til to lag i hjulsporet, men ikke nok til å dekke hele gulvet, så da ble det plank i tilegg. Hellene fikk jeg gratis mot avhenting og jeg hadde en del plank til overs fra et bodprosjekt. Mellom hjulsporene skrudde jeg plank kant i kant rett på trykkimpregnerte sviller slik at dette kom sånn noenlunne kant i kant med steinhellene. Planken lå mer eller mindre rett på bakken med bare litt klaring her og der. På utsiden av hjulsporene la jeg trykkimpregnerte bord rett på bakken. Billig og enkelt og fungerte helt utmerket. Jeg benyttet ingen pukk, sand eller annen masse som ikke fantes i garasjen fra før. I løpet av de fire årene jeg hadde garasjen opplevde jeg ingen nevneverdige tegn til telehiv, råte eller setningsproblemer. Gulvet kostet meg en kjøretur eller to, en ettermiddags arbeid og toppen 500 spenn. Siter
corpusviridans Skrevet 5. april 2015 Skrevet 5. april 2015 Som Joker spør, er resten av garasjen telesikkert? Du trenger 400 kg sement pr. m3 betong. Blandes normalt 1:3. En del sement på 3 deler sand pluss evt. en del eks hagesingel. I tillegg til pussbrett bør du også bruke stålbrett for å få en hardere overflate. Lektene som Kristian Kvart nevner kan du godt legge litt inn på golvet fra vegg. Etter at isopor plast og armering er plassert, blander du litt betong som du legger i passelige klatter i rett linje der du vil legge lektene. Tre klatter pr meter er ofte passelig. Bruk laser/ kikkert eller vater med rei for å få toppen av lekter i rett høyde.Lektene skal fortsatt kunne fjernes så ikke legg mørtel over, kun under og evt.på sidene. La stå til neste dag. Fordelen med å legge lekter vekk fra vegg er at du da kan føre bordet for å trekke av betongen sideveis samtidig som du fører det mot deg, bruk et rett 22x123 eller 22x148 bord som rei, ikke lengere enn at du også kan bevege det sideveis 20-30 cm samtidig som du trekker. Bevegelse i to retninger (sideveis og fremover) gjør det mye lettere å rette av betongen. Ikke fall for fristelsen til å tilsette for mye vann slik at alt blir suppe når du blander. Vanning eller som Kristian nevner plast etter utstøp kan du med stor fordel bruke, det gir vesentlig sterkere betong. Siter
JokerS30 Skrevet 5. april 2015 Skrevet 5. april 2015 (endret) B30 eller B40 for å støpe et garasjegulv der trådstarter tilkjennegir at han ønsker en liten oppgradering fra pukk-gulv til en hyggelig pris. Ikke rart verden går av hengslene... Jeg og kompis støpte til et helt kjellergulv, fordelt på to lørdager. Besparelsen var over 10 000kr, når vi regnet inn ventetid på betongbilen som skulle levert godsakene. De regnet 1500kr + mva pr time, og tar ekstra betalt både for å benytte transportbånd, transportrenne og pumpe som likevel sitter på bilen. Å tippe i en haug på bakken, blir liksom ikke helt det de fleste er ute etter, og da drar kostnadene godt på ved bruk av ferdigbetong.. Men som fler er inne på, man må like å holde på, skal det være " verdt " det. Å kjenne at ryggen er sliten og armene møre, og at man kan unne seg biff med ekstra mye bearnaise , frityrstekte poteter og to ekstra pils før man snorker på sofaen til lørdagsrevyen er noe av det som hører med når man som utrent kontorist leker grunnarbeider. For tungt som pokker, det er det ... PS -når jeg blander mye, bruker jeg to blandemaskiner. Jeg har også øynene oppe for en tvangsblander om jeg kommer over en, som kan mekke litt mer enn en liten posjon i slengen... Endret 5. april 2015 av JokerS30 Siter
Torsen Skrevet 5. april 2015 Forfatter Skrevet 5. april 2015 Mye gode innspill her. Men som Joachim sier, så er dette garasje av den enkle sorten med netting mellom garasjene. Dette skal tettes igjen. Garasjen skal kun brukes som ett verksted for småting og lagring av båtmotor og andre passende saker. Skal ikke ha bil inn der. Men garasjeanlegget er godt holdt og virker helt tørr. Det er en betongkant når du kjører inn og en betongkant i enden som er ca 20 cm høyere enn gulvet. På utsiden er det godt drenert med asfalt rundt det hele. Det ligger en drager helt nede på gulvet som skiller garasjene med netting. Denne viser ikke tegn på råte i det hele tatt. Men ser nå at ferdigbetong er veldig fristende. Men går det ikke an å overmale ferdigarmert betong? Siter
corpusviridans Skrevet 5. april 2015 Skrevet 5. april 2015 Billigst mulig: fjern om nødvendig noe av eksisterende masser for riktig høyde, armeringsnett og plasstøpt betong. Noe dyrere (kanskje), subbus og belegningsstein. Dyrest (dessidert) isolasjon, plast, armert ferdigbetong. Billigst:3000,- Dyrest: 10000.- All betong kan males forutsatt at den er tørr, ren og ikke tilføres fukt fra undersiden i ettertid. Vurderer man maling så er det kanskje like greit å kjøpe billig flis og flislegge? Siter
CaspianBlue Skrevet 5. april 2015 Skrevet 5. april 2015 (endret) med hentepris på jordfuktig ferdigbetong inkl forsinker på under 2000kr kubikken sparer du fort en lang helg med jobb, om du har tilgang til boggihenger som tar 2 tonn. (Dvs det blir to turer med 0,75m3 pr tur). Edit: du får også fiberarmering innblandet. Edit2: alternativ transport: ring en anleggsgartner e.l for levering av ferdigbetongen Endret 5. april 2015 av CaspianBlue Siter
Rico Skrevet 5. april 2015 Skrevet 5. april 2015 (endret) Støpte en liten plate til utebod for endel år siden (ca 10m2). La plast i hengeren og kjørte ned til Norcem i Slemmestad og fikk ferdigblandet betong med tilsatt herder/forsinker etter ønske. Dette var lekende enkelt. Rygget hengeren inntil og spadde ut. Tungt, men vesentlig enklere enn å blande selv, og vesentlig rimeligere enn sementbil. Men du må ha en henger med litt kapasitet, samt doning som kan dra dette. Endret 5. april 2015 av Rico Siter
RonnyS Skrevet 5. april 2015 Skrevet 5. april 2015 Jeg støpte gulv i bad, vaskerom og boder i mitt gamle hus for noen år siden. Grunnarbeid med pukk, isopor og plast var ferdig.Så kontaktet jeg et par leverandører av ferdigbetong, og fikk avtale om at de skulle fylle på rester fra trommelene ved anledning. Så gjorde jeg klart med lister for avretting osv. Siden jeg ikke oppbevarte noe i disse rommene lot jeg alt stå åpent, og sjåførene hadde mitt telefonnummer. Et par dager etterpå fikk jeg telefon om at nå hadde de noen kubikk med passende betong til overs, og de ville gjerne kvitte seg med dette i mitt hus. Det ble pumpet inn ved hjelp av slange, og jeg brukte litt av kvelden til å rette av. Klarte faktisk også å få riktig fall mot to sluker! Betongen kostet meg 0,-, men jeg måtte gå et kvarter tidligere fra jobb. Betingelsen er at det finnes ferdigbetongleverandører i nærheten. Ronny S Siter
Joachim G Skrevet 5. april 2015 Skrevet 5. april 2015 (endret) Dersom du allerede har en 20 cm kant rundt hele, og grunnen er frostsikker og tørr, ja så kan du kanskje sjanse på å legge plast i bunn (om du skal male) skru fast et par-tre lirer, fukte lirene mens betongbilen er på vei med ferdigarmert, og så få dem til å dumpe hele lasten i garasjen. Da burde det ikke tilkomme særlig ventetid. Men, dersom du ikke skal ha bil der inne, kun hobbyverksted til å mekke motorsykler og båtmotorer, ja så kan det enkleste og billigste kanskje være å legge ned noen langsgående trykkimpregnerte bord rett på den allerede komprimerte bakken og med noen understøttende klosser i fordypninger her og der og... så skru fast OSB-plater rett i dem (alternativt forskalingsbord eller annet billig som du siden kan male eller belegge med plastfliser, laminat, linoleum, eller kunstgress om du vil). Går du opp i dimensjon og velger impregnerte matrialer vil et tregulv tåle vekten fra en bil samt tåle snø og olje fra bilen i mange år. Husk, du behøver virkelig kun styrke der hvor hjulene skal stå (med mindre du skal jekke opp bilen midt på gulvet... Og da kan du alltids fordele vekten med å legge en tjukk plate under jekken for å fordele vekt. Vi hadde biler og traktorer stående på lovebrua og på loftet... 100% trevirke... Det er kun snakk om dimensjon. Hva med å legge ned noen solide trykkimpregnerte plank der hvor hjulene ruller, og noen mindre på tvers, komprimere pukk mellom bordene slik at dette ligger sånn rimelig flush, og så skru fast fuktbestandig OSB som du siden maler med et par strøk smøremembran og noen lag slitesterk gulvmaling? Da kan du eller neste eier parkere bilen der også... Men må kanskje legge et slitesjikt eller egnet maling i julsporene om du bruker piggdekk (enkomponentmaling er ikke like sterkt men sprekker ikke like lett opp og er dessuten enkelt å flekkmale i ettertid og er både billigere ogvenklere å jobbe med). Tipper dette ikke ville kostet mer enn 3-4.000- totalt og da med minimalt med innsats i ditt eget tempo. Kun en tur til bygtevarehandelen og verktøy du helt sikkert har fra før. En annen fordel med trevirke er at det er varmere og mykere å gå på. Endret 5. april 2015 av Joachim G Siter
Torsen Skrevet 8. april 2015 Forfatter Skrevet 8. april 2015 Har vel funnet ut at jeg gjør følgende; krafser ut det som må, jevner ut, legger på plast, for så å høre med en lokal anleggsgartner hva han skal ha for å levere betongen. Men hvor langt ned må jeg regne med å krafse? Siter
corpusviridans Skrevet 8. april 2015 Skrevet 8. april 2015 Du trenger mellom 7-10 cm tykkelse på betongen. Siter
CaspianBlue Skrevet 8. april 2015 Skrevet 8. april 2015 Få med armeringsnett og plastføtter også Siter
Torsen Skrevet 8. april 2015 Forfatter Skrevet 8. april 2015 Armeringsnett må jeg ha ja. Hvilke type? Og skal jeg bruke betong med hagestein i? Siter
LANDreas Skrevet 8. april 2015 Skrevet 8. april 2015 (endret) Legger man plasten rett på pukken før støpen? I så fall, hvor mange mikrometer tykkelse på plasten? Vibrering. selvfølgelig? Endret 8. april 2015 av LANDreas Siter
corpusviridans Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 Skal du bruke ferdigbetong så få med armering i, så slipper du armeringsnett. Trenger ikke vibrering. Bruk lirer som beskrevet høyere opp for å trekke av på. Evt bruk dissemasse som krever mindre avrettingsarbeid. Brettskur og stålglatt til slutt. Plast har jeg aldri brukt tykkere enn 0,2mm, men det har vært på isolasjon. Hva de "lærde" sier vet jeg ikke, men i ditt tilfelle ville jeg lagt dobbelt lag 0,2mm. Siter
Torsen Skrevet 10. april 2015 Forfatter Skrevet 10. april 2015 Altså, jeg tenkte på betong man kan "disse" ut med en "amerikaner" som noen kaller det. Slik at nærmest vatrer seg selv. Er det så at ferdigarmert betong innholder glassfiber? Vil ikke da overflaten bli noe hårete av dette? Siter
Geir K.H. Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Den inneholder stålfiber. ser ut som noen har revet ifra hverandre en stålbørste. Siter
Torsen Skrevet 10. april 2015 Forfatter Skrevet 10. april 2015 Stemmer. Har sett dette når du sier det. Dette vil ikke syntes i overflaten? Men, er det en lokal anleggsgartner som leverer så går det vel ikke med stål i betongen, for dette må vel blandes inn i trommelen på betongbilen? Siter
CaspianBlue Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Ja, men anleggsgartneren får kjøpt med armering også fra fabrikken. Om du får tak i armert er det greit med "amerikaner" for å glatte det ut. Ofte er det enkleste uarmert ferdigbetong, armeringsnett og sko får du bl.a. på Byggmax etc Siter
RuneLien Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Hei, vil på det sterkeste anbefale ferdig-betong, som leveres uten stål-armering. Eg lagde garage for 8 år siden, godt grunnarbeid med god drenering, og grov stein i bunn og et godt lag med pukkfikk da et "tilbud " ifra en lokal leverandør, og slo til på dette, siden det var så lettvint med ferdig armert betong. Snitt dybde på gulvet ca 15 cm. Gikk over med slipe-helikopter, fin overflate med og avretting. Men merket raskt at en del av armeringa , disse små stålpinnene, ble liggende i overflata. Relativt ubehagelig å få disse i beina, når man kommer uten sko. I tillegg så tok det kun ca 3 år, så kunne man se rustutslag der hvor stålpinnene lå tett optill overflata. Etter 5 år så fikk eg noen stygge sprekker i betongen, noe eg ikke tror eg ville fått med god gammeldags armerings nett, med litt extra jernrør tillegg . Skulle hørt på min gamle far ja.. Har fått høre dette noen ganger. Eg ville tatt ferdigbetong,og armert grundig med armeringsnett. Mvh Rune Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.