Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et sett med 4x100 Ah Biltema sølvbatterier på hytta. Det siste året eller vel så det har de slitt med å ta imot lading og spenningen synker også langt raskere enn en burde forvente. Nå er der 3 måneder igjen av garantien så jeg sleit de med meg opp i bilen og inn på Biltema. De henger på et lite apparat og sier de er gullegode... Det VET jeg de ikke er og jeg vet også at der der apparatet bare er godt for Biltema...

Batteiene lades bittelitt av solcellepanel og er koblet på en Xantrex LinkPRO batterimonitor. Når Xantrexen sier at der er <50% igjen fyrer den i gang dieselaggregatet og kjører dette med en 60A lader til kapasiteten er oppe i 90%, minimum 4 timer.

Da batteriene iflg Xantrex var utladet 140Ah (=65% fulle) var spenningen nede i 11.78V og det betyr jo i praksis at de er tomme. Xantrexen har jo også en del statistikk som sier at de aldri har vært mer enn 221.8Ah utladet (ca 45% gjenværende kapasitet). Gjennomsnittlig utlading 83.9Ah. Disse data forteller at batteriene på ingen måte har vært stygt behandlet. Da de var 65% fulle og 60A laderen hadde stått på i 5 minutt var spenningen oppe i 14.2V og strømmen nede i 48A og det rimer ikke i det hele tatt, de burde ha slukt 60A i en times tid i alle fall.

Det store spørsmålet er jo da hvoran jeg kan overbevise Biltema at batteriene ikke holder mål. De stoler på luriumapparatet sitt og påstår i tillegg at jeg har kjøpt feil batterier (startbatterier i stedet for fritids) selv om de selv anbefalte de jeg kjøpte. Har sett mange plasser at startbatterier anbefales når de er tilkoblet store ladere forrdi de takler lading bedre men iflg Biltema nå er det helt naturlig at jeg ikke blir fornøyd med disse batteriene i en fritidsssetting. Jeg ser godt at fritidsbatteri ikke egner seg til start (det har jeg også blitt anbefalt på Biltema men det er nå en annen sak) men at startbatteri ikke egner seg til fritidsbruk skjønner jeg ikke...

Noen gode ideer?

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skrevet

Det er kanskje fordi du lader med for lav amp. Hvis de batteriene står i en bil, så har vel en bil som krever 100amp batteri en dynamo som gir mer enn 100amp.

Kan ikke si at jeg er så veldig uenig med biltema, når du møter opp rett før garanti tiden er ute og forventer 4 nye batterier. Når batteriene ikke er brukt på den måten de er konstruert for, nettopp som startbatteri i en bil.

Skrevet

Garanti er garanti samme om det er en dag fra ny eller en dag før garantitiden er ute. Når batteriene er 65% fulle og spenningen er 11.78V så er det noe hakkende gale.

Aner ikke hva luriumapparatet måler men det har jeg sett flere ganger tidligere. Et eksempel: Visste at bilbatteriet mitt var dårlig, omtrent null starteffekt i kulde og stakk innom en ren batteributikk med struttende lommebok. Gubben henger på et apparat og sier at han ikke vil selge meg nytt batteri siden det jeg har er fullgodt. Kjøpte nytt på Biltema i stedet og bilen starter som et skudd i kulden.

Jeg har altid skrytt av Biltemas håndtering av garantisaker men her har de faktisk ikke peiling på hva de roter med. Ser ut til at eg må lage meg en skikkelig utladestasjon med logger men det hjelper vel ikke så lenge det der contraptionen deres sier at alt er ok...

Skrevet

Sånne luriumapparater har jeg ikke noe tro på, enten de er fra Biltema eller langt dyrere sort. Jeg har sett flere ganger at slike apparater enten sier lad batteri og prøv igjen, eller at batteriet er ok, selv når vi vet at batteriet er defekt. Er jo ikke så enkelt å få godkjent reklamasjonen da, når leverandøren krever utskrift fra dingsen som sier at batteriet er defekt.

Har mere tro på de gode gamle testene, syrevekt, belastningstest osv.

Kjenner ikke til den batterimonitoren, men det virker da som du har bra kontroll på batteriene med den. Det du beskriver synes jeg virker som defekte batteri. Mulig de kan reddes, det er forskjellige teorier om det, men de er ikke i god stand nå ihvertfall.

Hvis det ikke er for langt til neste Biltema kan du jo prøve der. Eller prøve samme butikk en annen dag. Hvis ikke kan du jo tipse hovedkontoret om at du kommer til å kontakte media, tv2 f.eks.

Skrevet

Skal sies at det apparatet de bruker, ikke er helt til å stole på, hadde en lignede selv når jeg jobbet i et annet rekvisita butikk.

Opplevde der det samme, at jeg målte mine egne batterier som jeg viste var dårlig, men akkurat i det jeg målte, var maskinen fornøyd.

Utfordringen med batterier, er å vise at disse ikke holder mål. Er lettere med f.eks en tv som har gått i svart......

Ville også ha prøvd en annen biltema, eller tatt en telefon til forbrukerrådet og hørt med de hvordan du skal angripe saken.

Skrevet

Dette blir jo ein del pengar, 1400,- per stk.

Reknar med det er desse det er snakk om: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/SOLV-KALSIUMBATTERIER-12V100AH-2000029820/

Personleg har eg vanskeleg for å klage på ting, det er ubehageleg, men det er mitt eige problem. Andre treng ikkje vere like teite.

Om det er tre månader igjen på garantitida så er det tre månader igjen på garantitida. Det er ingen vits med garanti viss ein lettvint skal hevde at det har gått så og så mykje tid, så no får det vere greitt. I så fall kunne eg nok love veldige garantiar på det eg har selt til folk opp gjennom tida.

Det er merkeleg at dei tilrår ein type batteri og ikkje står for det etterpå, men dessverre ikkje så uvanleg. Skulle eg tatt alvorleg alle råd eg har fått i diverse kjøpssituasjonar ville det ha blitt mykje rart på meg og. Like gale er det at dei ikkje har apparatur som kan måle deira eigne produkt.

Skikkeleg kinkig situasjon. :(

Skrevet

Nå for å si det hele på en litt annen måte. Batteriene er vel solgt for å være bil batteri, uansett hva du opplyste selger om engang for 3-4 år siden.

Du velger å bruke de annerledes, greit nok. Men når så alle batteriene dine feiler, så tyder det mere på bruker feil enn noe annet.

La oss si at hvert 10`ende batteri ikke lever ut garanti tiden, så er det kanskje noe Biltema kan ta høyde for. Men hos deg feiler 4 av 4 kjøpte batteri, ikke 2 av 4, eller 1 av 4, men alle - nettopp derfor skjønner jeg godt at Biltema sier nei. Ingen av de fire batteriene er brukt slikt de er konstruert for å bli brukt og det er kanskje nettopp derfor alle feiler.

Skrevet

Byttet2 år gammlet batteri hos Biltema i Kristiansund for noen dager siden; samme hisorien. Batteritesterene visste helt greie resultater; men bateriet var alt annet enn bra. Ladet til fullt holt det neon timer før det øde hen.

null stress å få tilgodelapp pålydemde dagens pris;

Skrevet

Har tidligere i et enkelttilfelle levert tilbake 800 Ah bare noen måneder etter de var kjøpt. Lignende feil som på de sølvbatteriene jeg har nå. Ingen spørsmål, bare slenger de på disken og tilgodelapp i lanken da jeg fortalte hvordan de oppfører seg.

Skrevet (endret)

Forskjellen på et startbatteri og et fritidsbatteri er at startbatteriet har flere blyplater per celle for å kunne levere mer ampere i startøyeblikket. Derfor koster et startbatteriet mer enn et fritidsbatteri. I følge min ringe batterikunnskap, som et tilegnet for mange år siden, er det ingenting som tilsier at et startbatteri ikke skal kunne brukes som fritidsbatteri. Å hevde at trådstarters bruk er feil, og at det derfor er naturlig at garanti skal bortfalle, skjønner jeg ikke.

Men det er selvfølgelig mulig at jeg har huller i min teoritiske kunnskap om dette, og lar meg gjerne oppdatere på hvorfor det er feil anvendelse å bruke et startbatteri som fritidsbatteri.

For meg illustrerer denne tråden usikkerheten med å kjøpe produkter som olje og batterier fra Biltema: Du vet aldri hva du får. Har du fått god olje eller et godt batteri én gang, vet du aldri hva du får neste gang fordi de kan ha byttet leverandør siden sist.

Endret av AreM
Skrevet

Ja AreM, det er nøyaktig slik jeg også har oppfattet forskjellen på start og fritid og det stemmer også over ens med kjøpsanbefalingen.

Skrevet

Naf teststasjoner har et skikkelig avansert aperat som gir en skriftelig diagnose på batterier. Hadde en bil der på test med to nye baterier fikk beskjed om at det ene ukegamlebatteriet ikke holdt mål. Det ble byttet uten noe om og men hos levrandøren. Så kanskje sving innom NAF for en sjekk?

Skrevet

Det er riktig som Are sier, men problemet er at ett vanlig startbatteri ikke tåler mange dyp utladninger og det å levere strøm over lang tid. Som ett fritidsbatteri er konstruert for.

Det er heller ikke helt riktig at startbatteri er dyrere enn fritidsbatteri. Som jeg ser det stilles det høyere krav til fritidsbatteri og de er som regel dyrere.

Her fra Bema sin forklaring:

Fritidsbatterier

Hva er et fritidsbatteri?
Den største forskjellen mellom et konvensjonelt bilbatteri og et fritidsbatteri er evnen til å levere strøm over tid.
Et bilbatteri er konstruert for å kunne gi høy startstrøm (CCA), men har ikke samme evne til å gi strøm over lang tid. Dette er nødvendig for å kunne gi strøm til for eksempel TV, kjøleskap og lignende.
Denne forskjellen oppnås ved blant annet endret tykkelse på blyplatene og oppbyggingen generelt.
Det stilles også andre krav til bæremulighet og tetthet.

Hvordan velge rett type?
Hva slags bruk og hvor ofte man bruker batteriene er avgjørende for hvilke batterier man bør velge.
Til en enkel dagsturbåt med lite strømkrevende utstyr kan man velge standard start eller fritidsbatteri. Har man derimot mye utstyr bør man vurdere AGM typer som er overlegne når det gjelder antall utladninger og brukstid.
Et standard batteri tåler begrenset antall utladninger og brukshyppigheten bør også være med i beregningen.

- Derfor vil jeg hevde at du neppe hadde hatt 4 ødelagte / oppbrukte batteri, om de alle hadde vært montert i biler som de er beregnet for. Derfor forstår jeg godt Biltema, betyr jo ikke at du må gi opp - det er jo bare min mening og den teller ingenting i din reklamasjon mot Biltema

Mvh Brage

Skrevet

Da er de levert inn til NAF. De hadde ikke tid å se på de akkurat nå men jeg stikker innom igjen på mandag så får vi se hva de har å si. Mistenker nok at de har samme/tilsvarende apparatur som Biltema. Hadde ikke sagt mange setninger før jeg fikk beskjed om at jeg nok hadde mer peiling på batterier de hadde...

Spurte hvilken test de brukte og det var en standard sak som var det eneste bilfabrikantene godkjente. De hadde utstyr for utladetest men brukte det ikke lengre fordi slike tester ikke ble godkjent...

Skrevet

Biltema selger jo de gode gamle belastningstesterene: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batteritester-612-V-2000017819/

Det er rett og slett en kraftig motstand som belaster batteriet med "startstrøm" når du holder knappen, og så leser du av spenningen under belastning.

Hvis du måler med voltmeter eller en annen finurlig dings som sjekker internmotstand i batteriet uten motstand så kan du fint få helt ok verdier på et batteri som egentlig er deffekt.

Jeg antar at det var det de gjorde med noe ala denne dingsen her:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Batteritester-med-skriver-2000022691/

Skrevet

Biltema har en elektronisk sak bak disken for å teste startkapasitet på batteri, gjelder garantert alle avdelinger siden retur ikke blir godkjent uten vedlagt utskrift fra dette apparatet.

Skrevet

Har ein slik, den er enkel og logisk og gjev eit godt inntrykk av batteriet.

Synest det er litt merkeleg at dei brukar det som framstår som eit vanleg voltmeter til å sjekke batterihelsa. Det er jo heilt innlysande at ein då berre ser på ei side av saka og at det ikkje gjev noko fullstendig bilete av situasjonen. Faktisk grensar det mot kriminell inkompetanse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...