austbø109 Skrevet 16. oktober 2018 Skrevet 16. oktober 2018 Har eit garasjebygg som eg vil kle innvendig. Har ikkje tenkt å isolere. Ka bør gjøres her? Siter
corpusviridans Skrevet 17. oktober 2018 Skrevet 17. oktober 2018 Har du senteravstand på 60 på stendere så ville jeg brukt osb på vegg. Taket er det litt spenning med i forhold til mulig kondensering fra takplater, ikke helt god takt og tone å stoppe kondens i underkant av sperrer. Kan forsøke diffusjonsåpen vindsperrer på rull med spaltetak av 16mm kledningsbord eller osb. Eller en forsterket diffusjonsåpen undertaksduk med bare klemlekter på sperrer. Siter
Vidar S Skrevet 17. oktober 2018 Skrevet 17. oktober 2018 Generelt råd; skygg unna OSB. Bruk heller rupanel. Ta deg råd til 18 mm. Siter
gautes Skrevet 17. oktober 2018 Skrevet 17. oktober 2018 (endret) Hvorfor kle innvendig når du ikke skal isolere? Husk du blir eldre og setter mer og mer pris på varmt lokale. Litt lunk liker bilparken og delelageret også. Jeg har sett en løsning hvor det er bygget et flatt innertak lavere enn takstolene. Det var festet på toppen av veggene og tversover. Isolert og med plast og svartpapp. Hvorfor kle innvendig når du ikke skal isolere? Endret 17. oktober 2018 av gautes Siter
Brage Skrevet 17. oktober 2018 Skrevet 17. oktober 2018 Enig med Gaute, La den være som den er til du bestemmer deg for å isolere. Du bruker mye tid og penger på å få slette vegger, som egentlig er helt bortkastet. Legg på ett strøk maling, så det blir lyst og fint, og vent til du finner ut at isolasjon er kjekt å ha. Siter
austbø109 Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter Skrevet 17. oktober 2018 Problemet hviss eg skal isolere er jo det att da må bordkledninga av å vindsperre må på å så må det lektes ut å på med ny kledning. Kledninga er strøken den. Isolere kan eg no gjere den dagen eg skal bytte kledning. Siter
Vidar S Skrevet 17. oktober 2018 Skrevet 17. oktober 2018 Lageret ser stort ut. Hvis ikke det stjeler for mye av rommet kan du skru 160 mm skummelementer innvendig. Det er slike elementer de bygger kalkunhus og Rema-butikker av. De er latterlig billig, fås i den fargen og lengden du vil. Montert riktig med gummipakning og tape slipper du tenke på difusjon og kondensproblemer. Du kan gjøre det samme i taket. Kanskje lurt å dra på tyvekduk for å stoppe dråper og lekte ned et par tommer før du monterer elementene. Siter
austbø109 Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter Skrevet 17. oktober 2018 7 minutter siden, Vidar S skrev: Lageret ser stort ut. Hvis ikke det stjeler for mye av rommet kan du skru 160 mm skummelementer innvendig. Det er slike elementer de bygger kalkunhus og Rema-butikker av. De er latterlig billig, fås i den fargen og lengden du vil. Montert riktig med gummipakning og tape slipper du tenke på difusjon og kondensproblemer. Du kan gjøre det samme i taket. Kanskje lurt å dra på tyvekduk for å stoppe dråper og lekte ned et par tommer før du monterer elementene. Det her må. Undersøkes. Er 120mm eg uansett hadde tenkt å lekte innover for å slippe sjitsamler kant på lecamuren Siter
Elvehundre Skrevet 17. oktober 2018 Skrevet 17. oktober 2018 Har du rydda siden jeg var innom i sommer? Eller er dette en ny garasje? Siter
austbø109 Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter Skrevet 17. oktober 2018 44 minutter siden, Elvehundre skrev: Har du rydda siden jeg var innom i sommer? Eller er dette en ny garasje? Dette er en annen garasje eg har Siter
Elvehundre Skrevet 17. oktober 2018 Skrevet 17. oktober 2018 OK. Ville vurdert forslaget til Vidar. Og som Gaute sier så er det koselig med litt varme i garasjen, hvis man skal jobbe der vel og merke. Er det kun lager da skal det ikke være isolasjon eller fuktsperrer. La den være åpen og luftig. Har du forresten funnet en øvre bakluke til serie 1? Siter
corpusviridans Skrevet 17. oktober 2018 Skrevet 17. oktober 2018 Skal du isolere fester du 23x36 lekter , eller noe i samme gata, på siden av stenderne og fester asfalt vindtett eller annen vindsperre på disse. Da har du etablert tilstrekkelig lufting bak kledning. Synes du det blir lite plass igjen til isolasjon så lekter du bare på stenderne innvendig du skulle jo uansett utligne trappingen mellom treverk og leca. Siter
austbø109 Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter Skrevet 17. oktober 2018 Nå har eg eit passli stort parti med sandwich elementer som består av blekk 30mm rockwool lignende isolasjon å blekk. Som eg har litt lyst å bruke, Siter
Brage Skrevet 18. oktober 2018 Skrevet 18. oktober 2018 Som Corpet sier, du kan bare lektre deg innover, sette opp vindsperre der. Isolere innenfor og kryss lektre / kryss isolere 5 cm før du legger på fuktsperre. Altså ingen grunn til å fjerne kledning. Det er kanskje ikke perfekt, men det funker. Må jo ta utgangspunktet for det det er. Siter
corpusviridans Skrevet 19. oktober 2018 Skrevet 19. oktober 2018 Ikke fuktsperre i garasje, med mindre du kan garantere at det alltid vil være varme i garasjen. Bruk dampbrems i stedet. Siter
Tore Kjernmoen Skrevet 19. oktober 2018 Skrevet 19. oktober 2018 Installer en sorpsjonsluftavfukter. Den fungerer ved frost, gir litt varme og holder luftfuktigheten lav. Tørr luft føles varmere. Tror både bil, garasje og mekaniker vil trives med det... Kan med fordel brukes i husets kjeller om sommeren. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.